fredag 19 augusti 2011

Ömsom vin ömsom vatten


De senaste dagarna i Tölö har varit ömsom vin ömsom vatten. Bland dagarnas favoritfynd finns den lilla benbiten här ovan. En bit som jag tycker ser ut som ett revben från ett medeltort däggdjur med tydliga spår av styckning. En gris där man skurit skivor av fläsk att lägga i grytan kanske? Vi får väl se vad osteologen säger när denne får kika på benet. Jag har bara gissat utifrån mina erfarenheter som hobbyslaktare och jägare....


I matjorden när grässvålen schaktats av detekterade Anders K fram denna fina hjärtformade sölja (ovan). Jag och Anders H har sett sådana förut men ingen av oss var säker på dateringen så jag mms-ade en (skitkass å suddig) bild till Jonas P (som vanligen går med detektor för oss). Hans åsikt var att den antagligen är från senmedeltid. Så långt var allt bra. Men idag vart det sämre....


....SMHI hade nämligen utfärdat en klass 1 varning och prognosen varnade för 20-40 mm regn i området. Jotack, jag tror att SMHI hade rätt denna gång. Så denna dag gick många av mina tankar till Flanderns skyttegravar för snart 100 år sedan. En av de stora skillnaderna nu mot då är väl att vi slipper kulor som viner kring öronen och upprepade gaslarm. Men geggamoja har vi så det räcker och blir över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.